lørdag 4. mai 2013

Jeg drikker fremdeles mye kaffe og steller videre med komposten

Jeg hadde ikke planlagt å skrive så mye om kaffegrut, men siden jeg er en skikkelg kaffekjerring og har startet en komposteringsblogg, så har det blitt slik.
Den siste uken har vært travel, men spennende og utviklende på kaffefronten. Pakken jeg bestilte fra England, kom i to forsendelser i løpet av uken. Det er jo alltid spennende å få pakker, og det viser jo omtanke fra forretningen. Hadde de sendt alt i en forsendelse, så måtte nok pakken ha tilbragt en uke hos Posten, for at de skulle sende en momsregning til meg... Firmaet gjorde dette helt av seg selv, det fortjener en kaffetår!

Den første pakken som kom var gjenbrukskapslene. De er lette å fylle med egen kaffeblanding og tømme i matavfallet/komposten etter bruk. Her kan en jo variere med forskjellige typer kaffe etter egen smak. En ny kaffeverden venter på å bli oppdaget. Disse kapslene var enkle å bruke. Meget fornøyd med de!



Den andre pakken bestod av en slik grønn dings. De finnes i flere farger. Jeg valgt grønn, siden det er en del av min miljøsatsing. Den kunne godt ha vært noe grønnere i fargen. Men den ser delikat ut. Den er beregnet på aluminiumsformene, standard Nespresso kapsler i original embalasje. Jeg har ikke så mange av de på huset nå, men fant heldigvis en og fikk prøvd ut den nye oppfinnelsen. En putter kapselen i dingsen og presser ut innholdet. Så er det bare å putte kaffegruten i matavfallet/komposten. Aluminiumskoppen skylles i kaldt vann og legges til resirkulering. Hvis alle hadde gjort dette, kan det jo sammenlignes med brukte-telys-aksjoner rundt omkring i landet.





 I løpet av uke som har gått, ble jeg kaffetørst og falt for fristelsen til å kjøpe disse piratkapslene på Rimi. Det står at de er fra Ethical Coffee Company, jeg har egentlig ikke tenkt så mye over det. Bare tenkt i forbifarten at arbeiderne sikkert har det bra på arbeidsplassen og får lønn som fortjent. Jeg har også lest at det står biodegradables med grønn skrift på forpakningen. Men ikke tenkt så mye over det, før jeg leste det med liten skrift. De er faktisk biologisk nedbrytbare. Jeg har bare kastet de i vanlig søppelpose. Det er jo synd, de kunne ha vært kastet i matavfallet.
Dette produktet kan jeg dermed anbefale i kaffejungelen! De selger denne kaffetypen på L-kjøp også. Det er der jeg har kjøpt den tideligere. Den smaker godt også.




Når det gjelder innekomposten, har jeg klart å trykke ned avfallet hele uken og fikk fylt opp bøtte nr. to i går. Den forrige bøtta stappet jeg nok ikke like full, men jeg mener å ha lest at en godt kan stappe innholdet godt, fordi fermenteringsprosessen er en anarob prosess som ikke trenger luft. Siden jeg nå har to fulle bøtter med matavfall, har jeg tenkt å tømme den ene i dag. Den har stått i nesten to uker. Det blir spennende. Jeg har også tappet mer væske fra begge beholderene, men foreløpig står alt i en bøtte ute. Det er ganske mye væske. Den lukter noe spesielt, men ikke så ille at en brekker seg! Fremdeles ingen lukt av bøttene med matavfallet. Og jeg komposterer alt jeg kan! Det hender at jeg forsøker å bli kvitt noe av matavfallet hos hønene. De spiser jo gjerne gammelt brød som ikke har begynt å bli muggent, gulerotskrell og lignende. I forrige uke fant jeg et halvt brød på kjøkkenet. Det var så hardt, at jeg ikke klarte å brekke det i mindre biter. Jeg tenkte at det sikkert var lurt å bløte det opp i vann, før jeg hadde det i matavfallet. Så jeg la det til bløt. Men så tenkte jeg at dette sikkert kunne falle i smak hos mine søte høner, så jeg delte det oppbløtte brødet i mindre biter og serverte det på et fat. Og det gikk ned på høy kant. Det er riktig som Knutsen og Ludvigsen synger, at maten smaker bedre når den serves på fat...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar