mandag 29. april 2013

Bygging av kompostbinge og kaffepause

I helgen har jeg bygget en tredelt kompostbinge. Den er stor og bør kunne romme mye av hageavfallet og strøet fra hønene. Jeg er jo heldig med hønsegjødsel og strø. Tror at det kommer til å sette fart i nedbrytingen.
Kompostbingen er ikke helt ferdig, mangler dører- Jeg har bare behandlet den med linolje. Den lyser opp! Jeg har skrudd den sammen selv, det var gøy. Det er ikke så ofte jeg er ute og snekrer.






Det er deilig å begynne med våronna i hagen. I løvet skjuler det seg årets første stålorm.


I kjøkkenskapet står det mange fine gjenstander og venter på å bli brukt. Dette er jo en mer miljøvennlig kaffe, enn kapslene. Det er bare det at kapslene er så lettvinte, og kaffen smaker så godt...

Jeg har begynt å fylle opp i hagekomposten, blander sammen vinterens strø fra hønene med den komposten jeg la opp i høst. Det er deilig å grave rundt i jorda og løfte på løvet som falt i fjor. Det er fint å se igjen meitemarken og se tusenbein rulle seg rundt i organisk avfall, før de piler av gårde.

Det går bra med innekomposten, bøtte nr to blir full i løpet av denne uken. Fortsatt ingen lukt. Men jeg kommer til å få plassproblemer. Jeg trenger en bøtte til. For den første bøtta skal stå en uke til. Jeg skal se om jeg klarer å lage min egen variant.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar