mandag 22. april 2013

Nå er bøtta snart full...

Jeg har snart holdt på med innekomposten en uke nå. Bøtta blir nok full i morgen. Jeg var litt spent på å løfte av lokket, jeg hadde jo puttet oppi rekeskall i går, og forventet at det skulle lukte litt vondt. Men det var ingen lukt.
Jeg prøvde å tappe ut noe fuktighet i går, men det kom ikke noe. Jeg håper at prosessen går riktig for seg. Det får jeg vel se om to uker. I mellomtiden reflekterer jeg over alt matavfallet. Det er ille at bøtta blir full på bare en uke. Men siden det er jeg som har puttet alt opp i bøtta, så har jeg god kontroll på ukas innhold. Det er ikke mye spiselig i den bøtta. Det er mye bananskall, epleskrotter (de kunne jo ha vært spist), stilker og frø etter paprika, tørt løkskall, rekeskall (jeg kunne ha kokt kraft på det, det får bli neste gang), eggeskall, gulrotskrell (det kunne hønene ha spist), et par tørre brødbiter (fortsatt muligheter for ville fugler og høns), noen lite appetittvekkende deler fra grønnsaker. Skall fra meloner, mango og appelsiner. Det er ikke noe kjøtt eller fisk i bøtta. Men bøtta er snart full og jeg har litt dårlig samvittighet for det som er kastet, samtidig som jeg hat god samvittighet for at jeg har vært flink til å kompostere "hver lille smule" i uka som har gått.
Kort oppsummert, så er jeg fornøyd med innekomposten etter en uke. Lite jobb, bare trivelig. Ingen lukt. Nå ser jeg frem til å sette bort bøtta i morgen og starte å fylle oppi en ny bøtte. Det blir spennende å se hvordan det står til med avfallet etter to uker.

I dag har jeg funnet frem en presskanne-kopp og drukket kaffen med litt bedre samvittighet, enn i går. Gruten ble lagt i komposten.


Jeg har undersøkt på nettet, og funnet frem til en miljøvariant til kapselmaskinen min. Den skal jeg prøve å få bestilt. Se bildet under. Det finnes flere miljøvarianter.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar