torsdag 18. april 2013

I går kom pakken!

Jeg bestilte to kompostbeholdere og strø fra Ibokashi. Jeg tror at dette er den beste starten på kompostering av matavfall. Her får matavfallet en start før komposteringen ute, noe som vil gjøre at nedbrytingen går raskere, og at avfallet ikke er like attraktivt for dyr.

I går hentet jeg pakken på postkontoret. Det er alltid spennende med pakker, og jeg må innrømme at jeg har gledet meg. Siden jeg visste at pakken var sendt, hadde jeg allerede begynt å spare litt matavfall.

Pakken!



To kompostbeholdere og to pakker strø


Første omgang med matavfall
Matavfallet ser jo nesten delikat ut... Men det er ikke spiselig. Jeg har kuttet det opp i mindre biter, for da vil jo nedbrytingen gå raskere. Jeg har bestemt meg for at jeg er kompostsjefen, og at det er jeg som skal ta opp i alt matavfallet hver dag. Da har jeg kontroll på hva som kastes, og hvor store bitene er på avfallet. Det er jo ikke den store jobben å klippe eller hakke litt i avfallet, før det går i dunken. Målet er jo også å ikke kaste mer mat enn nødvendig.

Det fulgte med en brosjyre som virket konkret og enkel, den skal jeg komme tilbake til. Men nå er jeg i gang, og det er det viktigste!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar