søndag 21. april 2013

Kaffen smakte nydelig, men samvittigheten satte en bismak...

Jeg er en skikkelig kaffekjerring. Jeg må ha kaffe, jeg elsker kaffe. Siden min mann ikke drikker kaffe, blir det lett for mye kaffe som traktes og jeg løper ut av døren med en halv kopp stående igjen hjemme. Jeg ble litt lei av å kaste kafferester i fjor, og kjøpte meg en kapselmaskin. Jeg hadde lest undersøkelser om hvor dyr kaffen egentlig er, og hvor mye søppel det blir. Men siden jeg er så glad i kaffe, og er den eneste som drikker kaffe, tenkte jeg alikevel at dette var en god idè. Kaffen er god og den gir meg mange gleder. Men så er det all søpla.
Siden jeg nå er så ivrig på å kompostere, irriterer det meg at jeg bare kaster kapslene i søpla. Jeg har ikke pleid å resirkulere de. Ellers så er jeg flink og resirkulerer alt. Selv plastkorkene og den lille fliken jeg drar av på juicekartongene. Papiret rundt teposene sendes til resirkulering og teposene komposteres. Papriet rundt hermetikkboksen resirkuleres og boksene resirkuleres.

Vi pleier å resirkulere nesten alt, også disse små dingsene!
Kaffekapslene har vært unntaket, inntil nå...

I dag måtte jeg gjøre noe med dette. Først nøt jeg en liten kopp kaffe, og irriterte meg over hvor mye søppel det ble. Hver kapsel er pallet i folie i tillegg til selve kapselen og papirboksen. Dette tar stor plass under transport. Varianten til Nespresso er bare pakket i papir, og tar ikke like stor plass under transport.




Etter at kaffen var drukket, åpnet jeg alle de brukte kapslene som jeg hadde og tok ut gruten. Den la jeg i komposten.


Så skylte jeg alle de tomme kapslene i kaldt vann. Det gikk greit. Så la jeg de til resirkulering i plastavfallet.


Det var ikke så ille, gikk ganske fort. Men det irriterer meg at jeg selv, og de fleste andre, sikkert pleier å kaste disse rett i søpla. Jeg vet at det finnes en variant som en selv fyller med kaffe og som vaskes. Jeg m¨å søke etter den.
Jeg tror ikke at jeg har samvittighet til å fortsette dette kaffeeventyret mitt. Kaffen er god den, men miljøbelastingen satte en bismak på kaffeopplevelsen i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar